Realiti kehidupan seorang suami



30hb, suami dapat gaji RM3,000.00 terus buat internet banking bayar bill air RM30.00, bayar duit rumah RM700.00 bayar duit kereta RM700.00, bil telephone suami dan isteri RM200.00, bil elektrik RM170.00, ansuran motor RM150.00 dan yuran tuisyen anak RM150.00 serta menukarkan RM150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan. Lalu berbekalkan duit baki RM750.00 balik kerumah jemput isteri dari tempat kerja terus di sambut dengan isteri satu soalan "ari ni hari gaji abang kan?? Jom pergi beli barang dapur banyak dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah malam ni sebab I tak laratlah nak masak ari ni. Bebudak pun esok hari sabtu cuti". Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.

Sampai di rumah disambut pulak dengan anak yang bongsu "ayah, cikgu adik cakap ari isnin cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yang baru." Isteri spontan menyampuk "mintak kat ayah, ayah baru dapat gaji" sambil anak yang sulung pula mencelah "ayah, kakak pun nak duit RM30.00 hari isnin untuk beli buku rujukan dah dekat nak peperiksaan ni". Si suami terus mengeluarkan RM50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong.

Kemudian bila selepas maghrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk makan dan berbelanja barang dapur dan sebelum itu suami singgah isi minyak kereta RM50.00 langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dengan bil makan berjumlah RM50.00. Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dengan jumlah RM250.00 untuk barang kering dan RM50.00 untuk barang basah.

Setelah semuanya selesai pulanglah keluarga tersebut kerumah dgn suami hanya tinggal gaji yang baru dapat pagi tadi sebanyak RM300.00 sahaja. Maka tidurlah si suami dengan mata yang terkebil kebil mengenangkan baki duit yang tinggal hanya dalam beberapa jam sahaja dapat gaji tadi.

Keesokkannyer pagi sabtu isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi. Suami pun pergilah beli dengan modal RM5.00 dan surat khabar RM1.50. Manakala menjelang petang si isteri dan anak anak ajak suami jalan jalan di pasar malam Jalan TAR sempena malam minggu. Si suami ikutkan jugak dalam keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak anak. Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak RM30.00.

Sesampai di jalan TAR si isteri berkenan dengan tudung bawal berharga RM15.00 mintak dibelikan. Suami pun keluarkan duit bayar. Kemudian bila kedepan sedikit bahagian pakaian kanak kanak pula nampak baju tidur anak anak yang berharga RM15.00 sehelai. Isteri pun selamba kata "bang baju tidur bebudak ni pun dah lusuh, belikan diorg yang baru ni. Murah jer RM5.00 hengget". Suami keluarkan lagi RM30.00 untuk baju tidur anak anak.

Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama sama tetapi dalan perjalanan nak pulang anak anak merengek dahaga dan lapar, mintak singgah di kedai makan untuk makan malam. Sang ayah kesiankan dengan rengekan anak pun singgahlah di kedai makan tomyam dan makan dengan membayar RM30.00 lagi. Jumlah keseluruhan baki yang tinggal selepas 48jam dapat gaji ialah RM188.50.

Esok hari ahad, isteri suh pergi kedai pagi pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi. Suami modalkan lagi RM7.00 dan RM1.50 untuk suratkhabar. Tinggallah duit gaji genap RM180.00. Malamnyer pulak beri pada isteri RM150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta.

Maka bermulalah pagi hari isnin si suami dengan berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak RM30.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat serta menghitung hari lagi untuk ke 30hb yang akan datang samada sampai atau tidak. Selang seminggu selepas itu pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung. Suami katakan tidak ada modal lalu isteri menjawab dengan sinis "kalau ajak balik kampung saya jer takder duit. Kalau ajak balik kampung saya jer abg kata tak der duit. Mana pergi duit gaji abang selama ni? Takkanlah seminggu gaji dah tak berduit. Abang ada pompuan lain ke?" Terpinga pinga suami nak di jawab jadi perang, nak di ceritakan yang sebenar nanti disalahkan balik kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung RM15.00 tu.. Uaaaaa Uaaaaa.. Isteri ku sayang.

Begitulah realiti kehidupan seorang suami yang penyabar demi melaksanakan tanggungjawab dan amanah Allah kepadanya. Nak buat kerja lebih masa dan part-time nanti isteri mengeluh selalu tak lekat kat rumah. Penat dia melayan kerenah anak anak sorang diri tapi bila gaji tak cukup pun di sindir katakan suami tak jalankan tanggungjawab. Bila mintak dibantu nanti di katakan itu tanggungjawab suami untuk sediakan nafkah anak isteri

Kesimpulannya fahami dan hargailah suami anda..

Kesan makan maggi pada kesihatan. Maggi sangat beracun lebih dari syabu


Kerosakan buah pinggang disebabkan pemakanan yang tidak sihat. Anda nampak apa yang berlaku dalam tubuh anda? 

Mee segera merupakan mee separa masak yang dikeringkan dan dicampur dengan minyak, biasanya di makan setelah dimasak atau direndam dengan air panas selama beberapa minit. Makanan ini amat “popular” di kalangan orang bujang mahupun golongan yang sedang “kekeringan” poket..

Namun begitu tahukah anda, di sebalik kesedapan dan keenakan mee segera yang mempunyai pelbagai perisa itu sebenarnya kurang sihat sekiranya dimakan dalam kuantiti yang banyak dan secara berterusan. Bayangkan kandungan di dalam bahan perencah mee tersebut mengandungi kadar MSG yang tinggi dan garam yang tinggi. Bahan perisa ini mempunyai pelbagai kesan negatif kepada kesihatan terutama terhadap fungsi buah pinggang. Terdapat kajian yang mengatakan bahawa individu yang alah kepada MSG mengalami panas dada, perubahan warna wajah kepada sedikit merah atau sakit kepala yang melampau setelah mengambil produk yang mengandungi MSG yang tinggi.

Selain itu, kandungan dioxin dan plasticizers yang terkandung dalam pek pembungkusan (biasanya dalam bentuk mangkuk atau cawan) juga dikatakan mampu mempertingkatkan risiko serangan kanser di kalangan pengguna. Bahan kimia yang terlarut dalam air panas akan menjadi bahaya sekiranya di makan dari mangkuk secara terus.

Jangan lupakan juga teknik memasak mee segera anda. Tahukah anda, kandungan wax yang menyelaputi mee segera mengambil masa selama 4-5 hari untuk mencernanya. Bagaimana pula dengan kesan terhadap ibu mengandung dan kanak-kanak?

Kanak2 yang berumur bawah 5 tahun akan mengalami masalah penyerapan nutrisi sekiranya dia mengambil mee segera lebih dari 3 kali seminggu. Pengambilan mee segera yang terlalu kerap bagi ibu mengandung juga boleh mengakibatkan keguguran atau menganggu proses pertumbuhan janin. Jadi, anda para wanita, cubalah elakkan mengidam mee segera ya.. Cuba gantikan dengan makanan lain yang lebih berkhasiat.

136 bahan penambah kebanyakannya bahan kimia dibenarkan ditambah di dalam mi segera oleh Codex, piawaian makanan WHO/FAO. Gambar di atas menunjukkan bahan ramuan itu.Daripada 136 bahan penambah itu, 24 daripadanya adalah garam natrium, di samping garam makan juga turut ditambah. Disebabkan itulah kenapa mi segera mengandungi natrium yang tinggi.

Satu paket mi segera sahaja boleh mengandungi kira-kira maksimum pengambilan harian yang dibenarkan 2,400 mg natrium.Di samping banyak bahan penambah dan paras natrium yang tinggi, mi segera juga mengandungi jumlah lemak yang tinggi. Kebanyakan mi segera digoreng dalam proses pembuatannya. Menurut Majlis Pengguna Hong Kong (HKCC) dan Pusat Keselamatan Makanan (CFS), sampel 3 cawan mi segera didapati mengandungi lebih daripada 30g daripada jumlah lemak bagi setiap pakej, yang merupakan lebih daripada 50% daripada had pengambilan harian bagi jumlah lemak untuk diet 2,000-kcal.Huraian lanjut, sila dapatkan akhbar Utusan Pengguna keluaran Nov-Dis 2010.

10 Ramuan Melampau Dalam Mi Segera:

Adakah mi segera makanan sebenar atau makanan palsu?
Apakah bahan penambah ini sebenarnya dan sejauh manakah ia selamat?

Berikut beberapa ramuan yang mungkin anda mengambilnya bersama dengan mi segera anda.

1) Kalsium Sulfat: Kapur Paris.
2) Asid Tartarik: Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.
3) Kalsium Oksida: Digunakan rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga.
4) Tertiary Butylhydroxyquinone (TBHQ): Produk berasaskan petroleum; satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api).
5) BHT: Risiko karsinogen dan kesan berbahaya kepada ginjal.
6) Propyl Gallate: Satu xenoestrogen (sebatian seperti hormon). Boleh memberikan kesan sampingan kepada pembiakan, perkembangan janin yang sihat dan menghalang pengeluaran sperma.
7) Pentasodium triphosphate: Bahan pencuci paling berkuasa (sering digunakan dalam bahan cuci), bahan samak untuk kulit; juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, aplikasi lombong dan rawatan air.
8) Propylene Glycol: Pelarut sintetik yang dianggap racun neurologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin, antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.
9) Polydimethylsiloxane: Digunakan dalam kanta sentuh, syampu (untuk menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.
10) Pewarna tiruan (contohnya: Sunset Yellow FCF dan Tartrazine): Menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak; mungkin turut menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran, kerosakan saraf; mungkin menjadi penyebab kanser.

Sumber : Forum CariGold

Asrama Belia Malaysia (Ragula Hotel) di Skudai, Johor Bahru


RAGULA HOTEL adalah sebuah hotel bajet yang terletak Skudai, Johor Bahru. Mula beroperasi pada tahun 2009, hotel bajet yang dikenali di sekitar bandaraya Johor Bahru. Pemilik asal hotel bajet ini berbangsa cina. Hasil semangat setiakawan Tokoh Belia Negara 2011 iaitu saudara Rizan Hassan bersama seorang sahabat beliau, akhirnya mereka berjaya mencapai kata sepakat untuk mengambilalih pengurusan hotel bajet tersebut.

Operasi hotel bajet ini diletakkan di bawah sebuah persatuan belia iaitu MALAYSIAN YOUTH HOSTELS ASSOCIATION (MYHA). Perubahan juga berlaku kepada nama hotel ini iaitu akan dikenali dengan nama ASRAMA BELIA MALAYSIA / MALAYSIAN YOUTH HOSTELS.

Dengan adanya hotel ini, golongan belia yang ingin ke Legoland Johor Bahru (20km) dan Universal Studio Singapore (50km) bolehlah menginap disini dengan harga yang mesra belia. Orang awam juga boleh menyewa kemudahan yang disediakan. Pelajar sekolah rendah dan menengah yang ingin melancong ke Johor Bahru juga boleh mendapatkan kadar sewa yang menarik jika menginap di hotel bajet ini. Insya-Allah, pihak hotel juga sedang mengusahakan sebuah van bagi memudahkan urusan pengangkutan pelanggan hotel ini nanti.

Hotel ini juga bakal dijadikan sebagai sebuah pusat latihan kemahiran dalam bidang Front Office, Housekeeping, Tourist Guide dan Ticketing untuk golongan belia yang kurang kemampuan melalui program Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN).

FASILITI:

Bilik berhawa dingin
Tandas persendirian berserta air panas dan sejuk
Telefon
Perkhidmatan pelanggan dan kawalan keselamatan 24 jam
Tempat meletak kenderaan mencukupi dipantau pengawal keselamatan dan CCTV
Kemudahan internet
Televisyen

KADAR SEWA:

HARI BIASA
1. Standard Double - RM 68.00
2. Standard Twin - RM 68.00
3. Superior - RM 78.00
4. Family - RM 98.00

HARI CUTI
1. Standard Double - RM 78.00
2. Standard Twin - RM 78.00
3. Superior - RM 88.00
4. Family - RM 108.00

NOTA: Kadar adalah tertakluk kepada 5% cukai kerajaan dan caj perkhidmatan 5%. Kadar Caj tambahan akan dikenakan ke atas Cuti Umum

ALAMAT:
28, Jalan Ronggeng 3, Taman Skudai Baru, 81300 Johor Bahru.
Tel : 07-5577588 / 07-5542488
Faceboo: www.facebook.com/myhahostel
PERSON IN-CHARE: EN. RIZAN HASSAN (013-773 3676)

GAMBAR BILIK:


Standard Double - RM 68.00 (Hari Cuti - RM 78.00)


Superior Room - RM 78.00 (Hari Cuti - RM 88.00)


Standard Twin - RM 68.00 (Hari Cuti - 78.00)


Family Room - RM 98.00 (Hari Cuti - RM 108.00)